sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Viikon kohokohdat

Tai siis viime viikkon :P

Sisälsi (vähän) töitä...

Kummitytön perään katsomista <3


Tein hyvää ruokaa, ihan itse!
T: Vihaan ruoanlaittoa

Luin hyvän kirjan, suosittelen!




Sluibaillu himassa ja stressannu (edelleen) muutto...

Ja ollut tänään ottamassa tuttavien kihlajaiskuvia mahtavassa säässä :)


Ensviikolla töitä, autokoulua ja MUUTTO loppuupahan tää stressaaminen toivottavasti vihdoinkin!!!

perjantai 22. helmikuuta 2013

Jordania part.3 Petra

Me ei pahemmin jaksettu noilla reissuilla juoksennella kuitenkin heti matkaa varatessa ostettiin päivän opastettu reissu Petran kallio kaupunkiin.

(Alku oli aikalailla pelkästään tän näköstä, kun päästiin solalle)
(Kallioissa näkyi eri mineraalit eri väreinä)

Bussimatka kesti noin kaksi tuntia suunta, ja Kuninkaantie oli aika pomppuista yksi pysähdys jossa mahdollisuus ostaa roinaa ja Kuolleenmeren tuotteita (jotka oli muuten kalliita!) Pysähdys paikka sijaitsi suuren kukkulan/vuoren päällä josta oli aika mukavat näkyvät ympäriinsä, kyseinen kohta oli myöskin sen verran korkealla että paikassa oli satanut lunta muutamia viikkoja aikasemmin ja lunta oli edelleen vähän..

Pysähdyksen jälkeen matka jatkui pienien kylien läpi. Loppu matkasta mulla ei ihan oo hajua koska olin nukahtanut.

Luettiin ja kuultiin paljon varoituksia oppailta että Petran reissulle pitää ottaa paljon vaatetta päälle.
Meillä se ei kyllä ollu tarpeen, sillä päivä oli todella kuuma. Mulla oli päällä toppi, t-paita ja kevät takki ja jalassa haaremihousut, kenkinä "balleriina" tennarit ja kaulassa huivi. Eli vedin siellä aika pitkälti t-paita jonka alla oli toppi ja haaremihousu yhdistelmällä ja huivi päässä!

Muutama hyvä neuvo tonne reissuun olisi:
No joo se pukeutuminen SÄÄN MUKAAN huivi oli hyvä olla messissä, HYVÄT kengät(ylläripylläri)
Syö kunnon aamupala! Tuolla oli muutamia jotka aloitti sen nälästä nurisemisen kun päästiin vihdoinkin Petran porteille (siitähän ruokailuun oli sitten n. 4-5h, eikä ruoka ollut kovin erikoista.)
Ota mukaan vettä ja jotain muuta naposteltavaa, meillä oli mukana 2 puolen litran pulloa vettä ja litra appelsiini mehua bussissa, sekä yksi tuubi pringlesejä.


(Ensi näkymää)


(Ehkäpä paras ja mahtavin kohta)

Pakko sanoo että toi paikka oli yks hienoimmista missä oon käynyt eikä kuvat anna minkäänlaista oikeutta sille kaikelle.


 Myöskin painottaisin että se kaikki tieto mitä oppaalta sai oli kyllä aivan mahtavaa, tiedän että ehkäpä halvemmalla olisi päässyt tonne jos olisi lähtenyt niitten paikallisten taksikuskien kyydillä, tuskin olisi saanut noin paljon tietoa etenkään jos ei ole ketään opastamassa. Tämähän on toki jokaisen oma valinta.

Toinen juttu mikä noh yleensäkkin koko Aqabassa häiritsi mutta myöskin tuolla on se kuinka paikalliset ajeluttaa ihmisiä hevoskärryissä tai kameleilla, Petrassakin he ajoivat hirveätä vauhtia hevosia piiskaten. Osa solan maasta on kalliota jolloin se näytti olevan hevosen kapioille hyvinkin liukasta. Kävi todella sääliksi eläimiä, eikä todellakaan tullut mieleenkään tukea kyseistä toimintaa vaikka suurin osa hevosista näyttikin suht hoidetuilta ja ruokituilta

Mutta ei kyllä kaduta että Petrassa lähdimme käymään! :)

tiistai 19. helmikuuta 2013

Kalusteita

Voi jestas, niin kauan kuin muutto on ollut "varma" oon alkanut stressaamaan en pysty ees syömään kunnolla kun on kokoajan niin huono-olo :D
Kaikista eniten stressiä aiheuttaa se että miten saan tungettua kaikki mun kalusteet asuntoon ja noh ehkä hieman sekin että kuinka pystyn elämään opitotuella ja pienellä palkalla. Mutta kai mäkin siihen pystyn jos muutkin?

Tein tollaisen suuntaa antavan pohja-piirroksen:
Eipä nyt suurempia huolia ole kalusteiden mahtumisesta mutta huomenna olisi tarkoituksena mennä ostamaan kaappi jonka kuvan jo tänne blogiin laitoin.
Mukaan mulla lähtee siis ainakin Jenkkisänky (120cm), Ikean valkoinen Hemnes laatikosto  (3-laatikkoa) sekä Expedit hyllyt (4&5hyllyä) Eli siis nämä:
HEMNES Lipasto, 3 laatikkoa IKEA Erikoistilavissa laatikoissa on runsaasti säilytystilaa.
EXPEDIT Hylly IKEA Voidaan kiinnittää seinään tai sijoittaa lattialle.EXPEDIT Hylly IKEA Voidaan asettaa pystyyn tai vaakasuoraan, joten kaluste sopii niin hyllyksi kuin apupöydäksikin.
Kuvat:  Hemnes, Expedit, Expedit

Mulla on myös tollainen Hemnes laatikosto 5-laatikkoisena mutta en todellakaan tiedä saanko enään sitä tonne tungettua :D 

Oikeastaan suurin juttu ton kaapin jälkeen on tosiaan se sohva, mutta mä luulen että se on sit muutaman seuraavan kuun homma löytää sopivan kokonen, näkönen ja hintanen :)
Ruokapöytää en aijo hankkia tosin ehkä jos mahtuu niin sellainen baaripöytä olis ajatuksena duunata :P

Mutta joo kuten voi huomata niin sisustus tulee olemaan "aika" vaaleaa :D


tiistai 12. helmikuuta 2013

JEEE!

Monen kuukauden etsintä on ohi sain asunnon!
Haha muistan kuinka lokakuussa ilmoitin äidilleni bussissa että oon muuten laittanu pari asuntohakemusta menemään ja äiti meinasi alkaa itkemään. (Tosin saa nähdä kuka lopuksi itkee kun muutto on edessä :D)

Tosiaan 1.3 muutan ja musta tulee Espoolainen! 

Asunnossa on 26 neliötä johon kuuluu pieni vessa sekä pieni keittiö, alkovi ja "huone".
Onneksi monia suuria hankintoja ei tarvitse tehdä koska olen uusinut kalusteita omaan huoneeseeni viimeiset 3 vuotta suurimmat hankinnat tulee olemaan vaatekaappi sekä sohva.
Molempia olen jo valmiiksi katsellut mutta luulen että tuo vaatekaappi tulee olemaan ensimmäinen hankinta. Luulen että olen sen täydellisen kaapin löytänyt :)


(Kuva: http://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/1399/23242/kick-komero-3-osainen-valkoinen)

Sohvaa en ole vielä valinnut mutta mikäli asuntoon mahtuu divaanisohva sellainen minulle tulee, olen muutenkin aika valikoiva sohvan suhteen haluan että sohvalla on hyvä istua mutta että siinä voi myöskin rentoilla eli pehmeä ja vähän upottava :)

Mutta joo luultavasti palaan vielä moooooonien sisustus postausten kanssa (en kestä itteeni:D)


perjantai 8. helmikuuta 2013

Sitruunaa

Oon aina tykännyt sitruunan mausta ja hajusta.
Jordaniassa melkein jokaiseen ruokaan tuli mukaan sitruunan palanen josta pystyi puristamaan mehua maustamaan ruokaa, itse vielä puristamisen jälkeen söin sitruunan lihat ja kotiin palatessamme päätinkin ottaa hieman selvää sitruunasta ja yllätykseksi sainkin googlettelemalla selville että sitruunalla on monia erilaisia terveysvaikutuksia ja muutamia näistä päätinkin alkaa kokeilemaan!


Lukemani perusteella sitruunan mehu auttaa akneen sekä muihin ihon epäpuhtauksiin. Omassa ihossani on huomattavissa jonkinverran pieniä näppylöitä sekä mustapäitä sekä muutamia näistä aiheutuneta arpia,  niimpä päätin ottaa kokeiluun ihon pyyhkimisen sitruunamehulla, katsotaan tulevaisuudessa näkyykö mitään tuloksia.


Sitruunalla on myöskin todettu olevan hyötyä esimerkiksi ruoansulatus vaivoihin. Olen ollut aina huono juomaan vettä mutta olen ottanut kokeiluun sitruunaveden eli olen leikannut muutaman  sitruunan palaisen kylmällä vedellä täytettyyn vesipulloon, pakko kyllä sanoa että on vesikin alkanut tälle tytölle jonkin verran paremmin maistumaan!

Muita sitruuna "faneja"?

Palailen tuloksiin myöhemmin mikäli niitä syntyy ;)

perjantai 1. helmikuuta 2013

Jordania part 2. Aqaba

Aqaba: Kuten jo edellisessä Jordania postauksessa mainitsin Aqabassa asuu yli 100 000 ihmistä. Vaikka Aqaba näyttää kartassa suurelta kaupungilta on ns. turisti alue hyvinkin pieni enkä itse lähtisi kovinkaan syvälle paikallisten asuttamalle alueelle kävelemään vaikka ihmiset ovatkin hyvin ystävällisiä..Turisti alue on siis lähinnä ravintola ja hotelli katu..






Syöminen: Itselle syöminen ja ravintoloiden vähyys oli aika pettymys ravintoloita on Ali Baba, Floka, Captain´s (näissä siis itse tuli viikolla syötyä sijaitsee Ravintola ja hotelli kadulla)
Kuitenkaan missään ei oikein ollut todella ihmeellistä ruokaa eniten ihmystä aiheutti ruokien maustamattomuus.. Paikallisia kebu yms paikkoja oli myös tarjolla mutta ei ainakaan itseä houkutellut. Aqabasta löytyy myös muutama pikaruoka paikka Mc Donalds, Burger King, KFC. Näissä ei kuitenkaan käyty kertaakaan..


Shoppailu: Aqabaan on turha lähteä shoppailemaan sillä valikoimat on vähäisiä ainakin vaatteiden ja kenkien osalta.. Paikallisille tarkoitettuja vaatekauppoja on jonkin verran yhden Max Maran (pienen) outlet myymälän sekä Adidaksen myymälän näin.. Muutamia pieniä ostoskeskuksia alueelta myös löytyy ja yhdessä tuli käytyä sisälläkin kääntymässä (Dream Mall) sisällä oli muutama paikallisille tarkoitettu vaatekauppa ja vaatteet näyttivät aikalailla Made in China tuotteilta..
Korukauppoja löytyy suht paljon ja hopea on Jordaniassa halvempaa kuin suomessa.
Myös pähkinät ovat halvempia kuin suomessa 100grammaa pähkinöitä maksoi 1 dinaarin :)


Seuraavassa postauksessa juttua Petrasta ja Eilatista :)

torstai 31. tammikuuta 2013

Jordania part 1. Aqaba

Lähtö:  19.1.2013 klo 8.15 Matkatoimistona toimi Apollomatkat ja lentoyhtiönä Finnair :)

Lennolla: Muutaman tunnin yö unien jälkeen lento oli aikalailla tuskaa onneksi sain osan lennosta nukuttua. Lentoaikahan Aqabaan on noin 5 h. Menomatkalla lentokone ruoka jäi kyllä syömättä meikälle tarjoiltiin nimittäin jotain (gluteenitonta) sienirisottosörsseliä ei paljoa naurattanut..

Ennen laskeutumista jouduttiin kiertelemään yläilmoissa muutama kierros oli kyllä jäätävää joka paikassa hiekkaa ja kallioita!

Kenttä: Aqaban kenttä eli siis King Hussein International Airport on aika pieni ja jouduttiin siinä sitten odottelemaan että SAS:in kone pääsee ilmaan ennenkuin päästiin koneesta ulos.. Sitten vaan kävellen sisälle jossa ensimmäisenä passin tarkastus ja leimaus jonka jälkeen odottamaan matkatavaroita :) Tehtiin taktisesti niin että äiti meni hakemaan matkalaukut hihnalta ja itse jäin jonottamaan rahan vaihtopisteelle Jordanian valuuttahan on siis Dinaari ja 1€=0,92JOD, tosin ainakin tällä kertaa lentokentällä oli parempi kurssi kuin muualla kaupungissa joten saatiin 0,93JOD..

Siitä sitten vielä yhden turvatarkastuksen (laukut valaisusta läpi)  ja ulos jossa odotti Apollon oppaat tästä bussille ja sitten hotellille.

Hotellilla: Hotellimme oli siis Intercontinental Aqaba, ja oli ensimmäisenä joten bussista ulos ja kamat ulos bussi ei yllätysyllätys päässyt aivan sisäänkäynnin eteen vaan joutui jäämään portille kun asiakkaiden autot olivat tukkineet väylät.. Kuulemma laukkupojat tulisivat hakemaan laukkumme tien laidasta mutta noh kuten arvata saattaa kaikki ottivat laukkunsa ja kantoivat ne turvatarkastukseen asti (perus suomalaiset.. :D) (Meidän lisäksi suomalaisia hotelliin tuli laskujeni mukaan ainakin 15 henkilöä)
Ennen kuin pääsee hotellin aulaan on siis turvatarkastus eli laukut hihnalle ja läpivalaisuun ja itse metallinpaljastuksesta läpi tämä siis aina kun kun tulee takaisin "kaupungilta"..
Turvatarkastukset ovat kuulemma todella yleisiä hotelleissa Jordaniassa mikä on kyllä ainakin omasta mielestä ihan kiva :)

Check-in sujui mutkattomasti vaikka tosin meiltä ei kysytty halutaanko erilliset sängyt ja tupakoimaton huone (kuten esim. vanhemmilta pariskunnilta..) Noh onneksi saatiin automaattisesti nämä :)

Huoneemme sisälsi osittaisen merinäköalan ja näkymä oli ihan jees suoraan Aqaban puolelle eli iso lipputanko näkyi sekä satama ja jonkin verran muita hotelleja ja asutusta..
Toinen vaihtoehto olisi ollut näkymä Eilattiin jos huoneemme olisi ollut toisella puolella hotellia :)





 Muutama kuva vielä hotelli huoneesta sekä näkymää parvekkeelta :)

Pakko vielä kertoa että kuten mainitsin näkyi parvekkeeltamme myös paikallista asutusta etenkin kun katsoi vasemmalle suoraa vuorille päin (jossa siis paljon paikallista asutusta asuuhan Aqabassa yli 100 000 asukasta) heti ensimmäisenä iltana alkoi kuulua ihme pamauksia kun olimme käymässä nukkumaan ja mutsihan oli jo ihan varma että nyt syttyi sota :DD Jepjep ilotulituksiahan ne jotka jatkui koko viikon.. Huoneeseemme ei kuulunut kauheasti melua mutta kyllä nuo ilotulitukset kuului varsinkin kun ehkä vielä oli vähän "pelko bebassa" :D
23.1 Jordaniassa järjestettiin parlamenttivaalit joiden piti olla ensimmäiset täysin rehelliset vaalit ja tästähän paikalliset vasta hullaantui tulosten selvittyä se oli pelkkää juhlimista illalla ja yöllä seuraavat pari päivää.. Hullut autokulkueet pitkin hotelli&ravintola katua tööttäillen ja ihmiset autojen ja kuorma-autojen lavoilla huutaen.. Huhhuh onneksi hotellimme sijaitsi kävelymatkan päässä tästä kadusta ;)